top of page
  • תמונת הסופר/תAngel S

אכילה בעת מצוקה - 5 טיפים פרקטיים

בעקבות הימים האחרונים אני חשה איך הגוף שלי נכנס לרגרסיה מבחינת אכילה ומפחיד אותי לחזור לשפל של ה"א ואנורקסיה שהייתי בהם עד לא מזמן. כדי לעזור לעצמי ולכם כתבתי כמה טיפים שעוזרים לי גם בימים קשים.

הפרעות אכילה הן ספקטרום, כשבקצה אחד אנורקסיה ותת משקל ובקצה השני אכילה רגשית, בולמוסים והשמנת יתר. רוב מי שמתמודדים עם הפרעות אכילה נמצאים איפשהו על הספקטרום אצלי לזה התבטא באנורקסיה. בין 2017-2022 התדרדרתי לאט עד שהגעתי למשקל שפל של 44 קילו והייתי על סף אשפוז. בשפל של המשקל שלי פגשתי דיאטנית מדהימה שנתנה לי טיפים שנשארו עימי עד היום ואת חלקם אחלוק כאן.

**הבהרה חשובה, איני מטפל או דיאטנית מוסמכת, אלא מתמודדת שחולקת מה שעובד לה.

מערכת העצבים שלנו קשורה למערכת העיכול ומשפיעה עליה באופן ישיר, לכן אין פלא שבתקופות של לחץ וסטרס דפוסי האכילה שלנו משתנים. יש מי שעוברים לאכילה רגשית ויש מי שלא מסוגלים להכניס דבר לפה כי הגוף ומערכת העיכול מכווצים. בשני המקרים התוצאה היא שהגוף שלנו לא מקבל את המזון לו הוא זקוק בנוסף למצב רגשי-נפשי רעוע גם הפיזי נפגע.

וויסות חושי ומרקמים

חלק מהאנשים לא מסוגלים להכניס דבר לגוף כי הבטן מתכווצת מרוב לחץ וסטרס. במצב כזה מה שעוזר לי זה לכניס מזון בצורה נוזלית - מרק ירקות עשיר ומזין, שייק פירות עם אגוזים\שקדים\ירוקים, דייסת שיבולת שועל עם פינוקים. מרקם נוזלי קל יותר לעיכול והבטן מצליחה "להתמודד עם זה" טוב יותר מאשר מזון מוצק. אצלי המערכת נמצאת בגירוי יתר (חרדה, חוסר שינה ודריכות), מזון קל לעיכול מרגיש לי נעים בבטן ולא מעורר גירוי נוסף (של מרקמים וטעים חזקים).


תזכורות בפלאפון

בימים הכי קשים שלי אני בדיסוציאציה וניתוקים שמשכיחים ממני תחושת זמן ואפילו תחושת רעב. בעקבות כך הדיאטנית המליצה לי לשים תזכורות בפלאפון לאוכל. לא חייב ארוחה גדולה כל פעם, אפילו פרי וחופן אגוזים\ סנדוויץ ושתייה יכולים לשמור על פעילות מעיים תקינה ולשמור על שגרה בגוף. בימים האחרונים אני נעזרת מאוד בתזכורות בפלאפון ומכניסה משהו לגוף גם אם "לא מרגישה רעב"; בתקופות סטרס ולחץ כמו עכשיו הגוף שלנו נמצא בדריכות ומפריש הורמונים וכימיכלים שמדכאים תאבון כך שקל לאבד תחושת זמן ולהרגיש רעב בזמן אמת. תזכורת קבוע לארוחה גם מסייעת לשמור על שגרה ואיזון של מערכת העצבים.


חלבונים וירקות

מה שאוכלים חשוב לא פחות מלאכול באופן כללי. כתבתי בפוסט על איזון המוח הטראומתי על חשיבות תזונה מאוזנת והכנסת חלבונים וירקות לתזונה שלנו, במיוחד בתקופות שמאתגרות פיזית ונפשית. באופן טבעי המוח שלנו רוצה "אוכל מנחם" עשיר סוכרים פחמימות וקלוריות ריקות שירגיש טוב ברגעים הראשונים אך ישבש אותנו ואת מערכת העצבים שלנו בשעות לאחר מכן, ובתקופה כזו חשוב לתמוך בגוף עד כמה שניתן.

לי יש קרייבינג למתוקים וג'אנק פוד ומה שאני עושה זה קודם לאכול ארוחה מלאה ומזינה, ואחר כך את הקרייבינג. (בחלק מהזמן הקרייבינג נעלם פשוט כי הייתי רעבה אבל מרוב סטרס לא שמתי לב).


חליטות צמחים

אני נעזרת בחליטות צמחים שמרגיעות את הנפש והרגש, מסייעות למערכת העיכול ומערכת העצבים להירגע מעט. בין הצמחים האהובים עליי: קמומיל, לבנדר, מליסה, עשב לימון, לואיזה לימונית. אני אוהבת לשתות אותם בחליטה מספר פעמים ביום.


חמלה עצמית

לזכור שאני בתקופה קשה והגוף מגיב בצורה נורמלית למצב לא נורמלי. להיעזר במי שיכול לעזור, בין אם אנשי צוות מקצועי, בני בית, בני זוג או חברים שמכירים את המצב ויודעים מה עוזר.

לזכור שהמצב זמני ומותר לי להיות לא 100% עכשיו.


מקווה שהמידע יעזור ושנדע ימים טובים ❤️

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page