top of page

FemmeTech – מהפכה ברפואה ובטכנולוגיה שנולדה מההבנה שנשים אינן גברים קטנים עם רחם

  • תמונת הסופר/ת: Angel  S
    Angel S
  • 23 במאי
  • זמן קריאה 5 דקות

האם זה עוד שיגעון חולף של תנועת הפמיניזם או שיש כאן שוק חדש של ממש שעתיד לכבוש את העולם?

פוסט ראשון על הטכנולוגיה שמעסיקה אותי בשנתיים האחרונות


בשנים האחרונות עולה שוב ושוב המושג FemmeTech, בין אם מדובר בטיפול חדשני, טכנולוגיות אבחון, מוצרים משלימים, ביגוד והנעלה ואפילו תוכניות תזונה ותוספים מותאמת. אבל מה זה פמ-טק ולמה בכלל חשוב להשקיע בזה?

האם המחקרים והפיתוחים הקיימים לא מספיק טובים לנו הנשים?


מה זה FEMMETECH ואיך זה יוביל אותנו לעולם בריא ומאוזן יותר?

Femme = אישה

Tech = טכנולוגיה

המושג פמ-טק (FemmeTech) מתאר שירותים, מוצרים, טיפולים, תרופות ואפילו אפליקציות ובגדים שפותחו במיוחד עבור נשים, לעיתים על ידי נשים עצמן.

אבל למה צריך את זה בעצם?

לאורך מאות שנים מעמד האישה היה נמוך עד לא קיים ברוב התרבויות ועד לפני מספר עשרות שנים - לנשים לא היה זכות הצבעה, הן לא יכלו לעבוד או ללמוד ובטח לא לייצר מוצרים וטיפולים ייעודיים עבור נשים.לאורך מאות שנים נשים נסחרו והוקטנו עד מעמד של חפץ או רכוש אשר תלויות בגבר לכל החלטות החיים, על פי רוב הדתות והתרבויות.

כאשר הדת החלה להיחלש ומדע צבר תאוצה מדענים השתמשו במדע על מנת להצדיק את מעמדן הנמוך של נשים וחוסר הזכויות שלהן, כגון פול ברוקה (Paul Broca), נוירולוג ואנתרופולוג צרפתי במאה ה-19 אשר טען שמוחן של נשים קטן יותר = אינטליגנציה נמוכה (הוא עסק במדידת גולגלות על מנת להוכיח את טענתו), ובמאה ה 20 היה את צ’ארלס דארווין וגוסטב לה בון שטענו שנשים אינן מסוגלות לחשיבה כמו גברים בהתבסס על הבדלים אנטומיים.

כל הטענות הללו הופרכו בזמנינו בזכות סריקות מוח, מחקרים מעמיקים והבנה כי אינטליגנציה קשורה ליכולת שלנו לייצר קישורים עצביים ופלסטיות של המוח, ולא גודל המוח קובע את האינטליגנציה.


למה חשוב לעשות הפרדה בין גברים ונשים כאשר מדברים על תזונה, תרופות, טיפולים ואורח חיים?

מה המשמעות של אורח חיים מותאם מגדרית?

כאשר חושבים עד כמה העולם שלנו מתקדם טכנולוגית ומדעית - באופן כללי אפשר לחשוב שאנחנו במקום טוב ומתקדם ועוד מעט נפתור את כל המחלות של בני האדם, ויהיה שפע בריאות וחיים ארוכים לכולם… עד שמגלים שפדים להגיינה נשית לא נבדקו עם דם אמיתי עד אוגוסט 2023 (כן כן, אלו שרואים בפרסומות עם נוזל כחול? אז זה לא דם נשים, ובטח לא דם ווסת), או העובדה שיש יותר מחלות שקופות של נשים, ואבחון שלהן לוקח בממוצע כ 10 שנים. למה זה המצב ואיך הגענו לכך שבמאה ה 21, חסר מומחים שיודעים לטפל בנשים ולהתאים להן את התזונה, טיפולים וסגנון חיים לפי מה שהן צריכות?


מיזוגניה רפואית ומחקרית

לאורך שנים מחקרים קליניים רפואיים נעשו על גברים בממוצע גילאים של 35-40, בעיקר גברים לבנים. שאר האוכלוסיות (נשים uאנשים nמוצא שאינם "אירופאי") הודרו באופן שיטתי ממחקרים קליניים. נשים הודרו ממחקרים אלו בגלל שלל טענות:

נשים לא יציבות - הן עוברות שינויים הורמונליים ולכן תוצאות המחקר יהיו לא אחידים

קושי בגיוס - קשה לגייס נשים למחקר ולוודא שלא ייכנסו להריון בזמן המחקר, על מנת שהתוצאות יהיו אחידות

גברים זה הנורמה - לאורך ההיסטוריה גברים נתפסו כברירת מחדל מדעית וחברתית, מה שנורמלי אצל הגברים = נורמלי אצל נשים, ומה שלא נורמלי אצל גברים= חורג מהנורמה. לכן המון דברים שהם נשיים נתפסו כלא נורמליים; דימום ווסתי, אינטואציה נשית, ווסת ומחזוריות, עדינות רגישות והכלה… אלמנטים נשיים נתפסו כטאבו וזכו להקטנה והגחכה עד מצב קיצוני של גבריות רעילה - בו כל סממן נשי זוכה לבוז ולעג.

בעקבות כך שנשים הודרו ממחקרים קליניים לאורך עשורים רבים, ונחשבו ל"גברים קטנים עם רחם" - קיים פער עצום בין מה שידוע לנו על הגוף הגברי אשר נחקר לעומק, לעומת הגוף הנשי שרק בעשורים האחרונים מתחיל להיחקר בזכות העובדה שנשים הגיעו למעמד של חוקרות, רופאות ופרופסוריות אשר רואות ויודעות כי קיימים הבדלים משמעותיים בין הגוף הנשי והגברי.



ההבדל הביולוגי - מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית של נשים

מערכת הורמונלית של נשים שונה מזו של גברים - נשים חוות הריון, לידה, ווסת, גיל המעבר והפסקת מחזור חודשי וזה חלק מהחיים של נשים - גברים לא חווים שינויים אלו.

לנשים יש 3 הורמוני מין דומיננטיים (אסטרוגן, פרוגסטרון, טסטוסטרון) ואילו לגברים יש רק 1 (טסטוסטרון)

מחקרים הראו כי מערכת העצבים של נשים מגיבה שונה לסטרס, כאב ועיבוד כאב, עיבוד רגשי וויסות חושי לעומת מערכת עצבים של גברים, וזה משפיע גם על מינון תרופתי וטיפולים אשר פותחו עבור גברים על ידי גברים.


מבחינה אנרגטית: שמעתי פעם דימוי של בני אדם לשמש וירח - גברים הם כמו שמש, פועלים במחזוריות של 24 שעות כאשר בשעות הבוקר הם בשיא האנרגיה ולקראת ערב הם בשפל. נשים הן כמו ירח, פועלות במחזוריות של 28 ימים ומתמלאות ומתרוקונות יחד עם הלבנה, לכן כל שבוע שלהן נראה שונה משבוע קודם. העולם שלנו נבנה על בסיס של 24 שעות אשר מותאם לגברים ומתעלם מכל צורך פיזי ורגשי של נשים "בתוך המערכת". אם חושבים על זה לעומק רוב העולם אינו מותאם עבור נשים, אז פלא שיש כל-כך הרבה נשים חולות במחלות "שקופות" אשר קשה לאבחן?

השפעות המחזור החודשי על חיי היומיום של נשים, אשר גברים לא יוכלו להבין והמדע מפספס את חשיבותו

המחזור החודשי דומה לעונות השנה

קיץ - ביוץ, אנרגיות גבוהות, הורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון גבוהים והרחם מכינה את עצמה לקליטת הריון אפשרי. יכולת ריכוז גבוהה, סבלנות לסביבה ורצון להיות בחברת אנשים

סתיו - ירידה באנרגיות וכוחות, התכווננות לקראת נשירה (שלכת פיזית ורגשית של ביצית שלא הופרתה)

חורף - ווסת. דימום. התכנסות פנימה. רמת הפרוגסטרון יורדת וזה גורם להתפרקות רקמת רירית הרחם. רמת טסטוסטרון עולה. אנרגיות נמוכות פיזית ורגשית.

אביב - התפתחות הזקיק - פריחה לקראת ביוץ, הורמונים נותנים אנרגיה ומצברוח טוב. רמות האסטרוגן עולות בהדרגה ככל שהביוץ מתקרב. רירית הרחם והביצית מתפתחים כהכנה להריון האפשרי.

נשים חוות רכבת הרים פיזית ורגשית כל חודש בחודשו, למשך מספר עשורים במהלך חייהן. בעקבות כך שהמדע הדיר נשים ממחקרים ולא הבין את חשיבות המערכת ההורמונלית יש פער בין מה שהמדע לאבחן ולטפל יודע ובין מה שנשים יודעות להגיד על עצמן.

רוב המחלות השקופות ותסמונות נדירות הן של נשים, ורוב המחקרים והפתרונות נעשו על ידי נשים או תחת לחץ של נשים.

המדע לא יודע להסביר למה יש אנדומטריוזיס ואבחון לוקח בממוצע 7-10 שנים. חלק מאיחור באבחון קשור להקטנה וזלזול של תלונות נשים ע"י רופאים גברים.

רופאים גברים (ולפעמים גם רופאות) לעיתים לא מבינים את חומרת המצב כי הם אינם חווים כאבי ווסת כלל, וקשה להם לתפוס מצב בו אישה מתעלפת ומקיאה בכל ווסת לאורך שנים.

אני עצמי עברתי זלזול דומה מרופאים שחשבו שאני ממציאה את הכאבים. לקח לי 7 שנים לאבחן פיברומיאלגיה ו 9 שנים לאבחון אנדומטריוזיס, רק בזכות העקשנות שלי הגעתי לאבחון וטיפול.


הדמייה בצבעים ההמחישה שינויים הורמונליים אצל שנים לאורך הווסת החודשית.
הדמייה בצבעים ההמחישה שינויים הורמונליים אצל שנים לאורך הווסת החודשית.

בחלק הבא: איך פמ-טק יכולה לעזור לגשר על הפערים שנוצרו ולשפר את איכות חייהן של נשים?

הכוח הוא בידיים שלנו.

אנו אלו שיוצרות שינוי.

השינוי לא יגיע מבחוץ ואף אחד לא ימציא פתרונות אם לא נדרוש ונהיה אלו שיוצרות את הפתרונות.

בחלקים הבאים אעמיק יותר על פמ-טק בתחומים שונים של החיים כגון רפואה ותזונה, פתרונות ומוצרים משולבי פמ-טק, עולם הקנאביס וצמחי מרפא בראי הפמ-טק ואיך אני רואה את עתיד האוכלוסייה בעוד 10-20 שנה כאשר הפמ-טק עומד במרכז חיי האישה.


לסיכום

יש מגוון דרכים לשיפור חיי נשים בעזרת שימוש ב FEMMETECH והשלב הראשון הוא להבין מה שונה בנשים ואיך להתאים את המוצרים, הטיפולים, התזונה ואפילו הביגוד שיש לעולם נוח ומותאם גם לנשים.


להעמקה בנושאים ספציפיים בחלקים הבאים בסדרת הפמ-טק הירשמו לעדכונים וקבלו מייל כאשר יעלה החלק הבא 🙂



קישורים ורפרנסים:

מחקר על הקשר בין רמות שונות של אסטרוגן ותגובת המוח עם פסילוסיבין - כתבה באנגלית :https://www.psypost.org/age-and-hormones-alter-how-rats-respond-to-psilocybin-2026-03-26/

תגובות


bottom of page