top of page
  • תמונת הסופר/תAngi msyakl

5 אלטרנטיבות להגיינה נשית שכדאי לך להכיר

בשנים האחרונות עולה המודעות לנזקים בריאותיים וסביבתיים של מוצרי היגיינה חד פעמיים וא.נשים מחפשים אלטרנטיבות שישמרו על הבריאות שלנו ועל כדור הארץ. מה ניסיתי ומצאתי הכי יעיל עבורי? פוסט סקירה


לפני המון שנים סבלתי מדלקות חוזרות בדרכי השתן ובנרתיק, ולא משנה מה ניסיתי שום דבר לא עזר לאורך זמן ומצאתי את עצמי במלחמה אינסופית מול הגוף שלי. זה השתנה כשהגעתי לרופאת נשים מקסימה עם ניסיון רב שנים והיא שאלה אותי במה אני משתמשת בזמן ווסת. אמרתי לה שיש לי תחתוניות יומיומיות, תחבושות חד פעמיות וסבון שטיפה אינטימית. הרופאה הזדעזעה וקיבלתי הסבר על החומרים שיש בתחתוניות מבושמות מפלסטיק, וכמו כן בפדים שנמכרים בכל מכולת וסופרפארם ומאז חיי השתנו.

שימוש בתחתונית או פד חד פעמי מבושם שווה ערך ללבוש שקית ניילון בתור תחתונים - זה חונק את האיזור ומהווה מצע גידול מושלם לפטריות (מכאן הדלקות החוזרות)

התחלתי תהליך גמילה מתחתוניות יומיומיות שהיה לי קשה מאוד. אחרי כחודש התרגלתי ויצאתי למסע חיפוש אחר אלטרנטיבות לימי הווסת והכנתי כאן רשימה של מה ניסיתי, מה עבר לי ומה פחות, ודירוג של כמה זה אקולוגי (דירוג שלי).

פדים ותחתוניות חד פעמי אורגני

פד חד פעמי שדומה לשימוש שלו לפד חד פעמי רגיל אך עם מספר הבדלים משמעותיים: לרוב בפד אורגני לא יהיו חומרי הלבנה, מבשמים או כל דבר שעלול ליצור גירוי באיזור המפשעה. חלק מהפדים הנמכרים גם עשויים מתחליף פלסטיק נושם (השכבה שנוגעת בעור) ובעצם מצמצמים את הפלסטיק במוצר. יש מוצרים שגם העטיפה והאריזה עשויים מחומר ממוחזר או הניתן למחזור (קרטון, נייר, תחליף פלסטיק). יתרון: שימוש קל ללא התעסקות, דומה לפד חד פעמי רגיל אך ללא חומרים מלבינים או מבשמים שמגרים את העור. חיסרון: לא כל הפדים מגיעים באריזות ממוחזרות או ללא פלסטיק, פד חד פעמי ולכן מוסיף לזיהום סביבתי ואינו אקולוגי, יש פלסטיק (גם אם באחוז נמוך) בחלק שבא במגע עם העור ואזור המפשעה לא נושם, לא מתאים למי שסובלת מפטרייה או גירוי בעור.


פדים ותחתוניות רב פעמי

פד רב פעמי מורכב משכבה של בד נושם אטום לנוזלים ושכבה סופגת מבד, במקום פס דק יש "טיקטקים" המתחברים לעצמם סביב התחתונים. פד רב פעמי אינו נזרק לפח לאחר השימוש; במקום זאת שומרים את הפדים עד תום השימוש ומכבסים אותם לאחר סיום הווסת. רוב הפדים מגיעים עם הוראות כביסה מפורטות לפי היצרן. ישנם פדים שונים לפי מידת תחתונים ורמת ספיגה. ישנם פדים ייעודיים לאחר לידה. פד רב פעמי חוסך את ההוצאה החודשית וייצור פסולת אך המחיר שלהם יותר יקר מחד פעמי. תחתוניות / מגן תחתון רב פעמי עובד על אותו עיקרון ומתאימים לימי ביוץ, ולימים של תחילת/ סוף דימום. יתרון: אקולוגי בהשוואה לחד פעמי ויש אופציות של בד נושם, מגוון מידות ורמות ספיגה, חלק מהפדים ומגני התחתון עם הדפס צבעוני (תלוי בחברה). אפקטיבי עבור מי שרוצה להימנע מפלסטיק. בשימוש וכביסה נכונה מחזיק מעמד להמון שנים ולכן חוסך כסף בטווח ארוך. חיסרון: קנייה ראשונית יקרה, התעסקות עם כביסה ולזכור לקחת שקית אחסון עבור פדים משומשים כשיוצאים מהבית.


מגן תחתון ופד אקולוגי מכותנה אורנית
מגן תחתון (מימין) ופד לווסת (משמאל) רב פעמי מכותנה אורגנית || כותנה


תחתוני ווסת

תחתוני ווסת דומים לפד רב פעמי אך ההבדל זה שהפד מגיע מובנה בתוך התחתונים ובמקום לחליף פד מחליפים תחתונים. ישנם מגוון תחתוני ווסת לפי מידה, גזרה ורמת ספיגה. ישנם סוגים שונים של תחתוני ווסת - תחתונים 100% כותנה אורגנית, תחתונים מכותנה רגילה, תחתונים מבד מעורב עם כותנה ועוד. בזכות הפופולאריות שתחתוני ווסת צברו בשנים האחרונות ניתן למצוא אותם בחלק מחנויות הלבשה תחתונה (דלתא, ג'ק קובה) ובאתרים שלהם.


יתרון: אקולוגי בהשוואה לחד פעמי וקיימים מגוון בדים, מידות ורמות ספיגה, דיי דיסקרטי (מבחוץ נראה כמו תחתונים רגילות) אפקטיבי עבור מי שרוצה להימנע מפלסטיק. בשימוש וכביסה נכונה מחזיק מעמד להמון שנים ולכן חוסך כסף בטווח ארוך. חיסרון: קנייה ראשונית יקרה, התעסקות עם כביסה, כשיוצאים מהבית יש צורך לזכור לקחת תחתונים להחלפה ושקית אחסון לתחתונים משומשות, לעומת פדים שאפשר להחליף פד ולהישאר עם אותו זוג תחתונים - במקרה הזה מחליפות תחתונים ומחוץ לבית לא תמיד נוח; במיוחד אם חדר ההלבשה זה תא שירותים ציבוריים.

תחתוני ווסת רב פעמי מכותנה בצבע שחור וצבע גוף
תחתוני ווסת רב פעמי מכותנה אורגנית || כותנה


גביעונית

גביעונית שצוברת פופולאריות בשנים האחרונות והייתה המוצר הראשון שניסיתי כשעברתי להיגיינה רב פעמית ב 2018. גביעונית זו כוסית מסיליקון רפואי המגיעה במגוון גדלים, צורות ורמת קשיחות; הגביעונית שלי הייתה מידה 1 ורמת קשיחות בינונית. יש גביעוניות לנערות, נשים לפני לידה ונשים אחרי לידה. הגביעונית היא סוג של טמפון רב פעמי ומחדירים אותה לגוף כשהיא מקופלת.- אך במקום ספיגת הדם הגביעונית אוספת את הדם ומרוקנים אותו לאסלה פעם בכמה שעות. בין שימוש לשימוש מחטאים אותה ומאחסנים בשקית ייעודית שהגביעונית מגיעה איתה. יתרון: מוצר בודד (או 2 אם יש ווסת ארוכה עם זרימה שונה), יותר נוח מפדים ותחתוני ווסת, קל לנשיאה בשקית אחסון (אם יוצאים מהבית כשאמורה להתחיל ווסת), תחזוקה וניקוי פשוטים יחסית. חיסרון: לדעת לבחור את הגביעונית שמתאימה לך - לפי מידה, רמת קשיחות ומה אורך צוואר הרחם (לכל חברת גביעונית אמור להיות מדריך מדידה). אינו מתאים למי שיש לה קושי להכניס טמפונים, כיווץ נרתיקי בלתי רצוני או כאבים בחדירה. לפעמים יש דליפות מגביעונית וצריך להיעזר במוצר נוסף דוגמת תחתונית רב פעמית. למצוא מקום לרוקן את הגביעונית ולשטוף בכל ריקון והחדרה מחדש כשנמצאים מחוץ לבית יכול להיות מאתגר.


גביעונית רב פעמית לווסת של חברת לונט LINETTE
גביעונית לונט מידה 1 שקופה || מתוך אתר לונט

שיטת ההתרוקנות

שיטה שפותחה על ידי מירב שרמן. עיקרון השיטה זה חיבור לגוף הנשי והבנה איך הוא פועל ואיך אפשר לעזור לגוף ולרחם לבצע את הפעולות הטבעיות ביותר קלות וטבעיות. *חשוב להדגיש שנכון לכתיבת פוסט זה לא התנסתי בשיטה לכן לא יכולה לכתוב יתרונות וחסרונות מניסיון אישי יתרון: **אין לי דעה כי טרם ניסיתי חיסרון: **אין לי דעה כי טרם ניסיתי



 

לסיכום

יש מגוון אופציות לשמירה על איכות הסביבה ובריאות נשית בשימוש במוצרי היגיינה וכל אחת יכולה להתאים לעצמה את המוצר (או המוצרים) שהכי מתאימים לה. אצלי מככבים פד רב פעמי, תחתוני ווסת ופד חד פעמי אורגני (ללא חומרי הלבנה, בישום או פלסטיק מיותר).

קישורים שימושיים (אין לי רווח עליהם, פרט לקוד באייהרב)


מוצרים מאייהרב (הנחה על הקנייה עם הקוד LHB117 )

(תחתונית מושלם לימים של סוף/ תחילת דימום, או בשילוב עם גביעונית למי שיש זליגות)


פעם ראשונה באייהרב או רוצה לחסוך על הסל הקבוע? קראי את המדריך הזה

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page