top of page

חומר ניקוי טבעי מקליפות הדרים || חיבור לפשטות ומדריך DIY


עונת התפוזים נמצאת בשיאה וחשבתי לשתף איתכם מתכון להכנת חומר ניקוי טבעי מקליפות הדרים. חסכוני, אקולוגי ובמינימום מאמץ והשקעה! 


עבור רובנו ניחוח ההדרים מבשר על בוא החורף, וכולם מכירים שימושים שונים שלהם במטבח שלנו - הלימון שמשדרג סלט ומשתלב היטב עם דבש בכוס תה, התפוזים המעשירים עוגות, סיידר חם ואפילו סתם ככה לשתייה. בנוסף להיותם טעימים ומלאי ויטמין C, קליפות ההדרים מכילות תרכובות אורגניות טבעיות היכולות לשמש כחומרי ניקוי יעילים.


מה בעמוד:


תמונה של תפוזים חתוכים ומיץ תפוזים שחוט בכוס זכוכית
מיץ סחוט מתפוזים. שמרו את הקליפה להכנת חומר ניקוי


טרפנים ופלבנואידים

על מנת להבין איך קליפות הדרים יכולות לשמש כחומר חיטוי בואו נבין איך צמחים מורכבים. כל הצמחים מורכבים מעשרות אם לא מאות חומרים אורגניים הנקראים פיטו-כימיקלים (פיטו = צמח). בין חומרים אלו יש טרפנים ופלבנואידים שהם אחראים על צבע וריח הצמח.

טרפנים ופלבנואידים קיימים בכל הצומח ובשנים אחרונות מדברים עליהם בעיקר בהקשר לקנאביס; בגלל הימצאות טרפנים מסוימים בקנאביס יש תפרחות קנאביס שמריחות "כמו לימון" או "כמו פירות יער". הניחוח המזכיר לנו פרי ספציפי זה הטרפן הדומיננטי שיש בפרי והמוח שלנו מקשר את הריח לפרי - אנחנו קולטים את הטרפן דרך מערכת הנשימה שלנו ומשם נשלחים אותות למוח ולמערכת העצבים.

לטרפנים ופלבנואידים יש השפעות שונות על מערכת העצבים ומשתמשים בהם בתעשיית הבישום והקוסמטיקה.

חלק מהטרפנים ותרכובות אורגניות המצויות בקליפות הדרים ויכולות לשמש לניקוי וחיטוי:

  • לימונן (Limonene):

  • תרכובת ארומטית (מונוטרפן) דומיננטית הנמצאת בשפע בקליפות התפוזים והדרים, מסייעת בסילוק שומן ולכלוך, וידוע בניחוח טבעי ומרענן. לימונין משמש גם כניחוח טבעי במוצרי ניקוי טיפוח. לימונן קיים בצמחים נוספים בכמות קטנה ביניהם קנאביס - אם לפרח יש ריח "לימוני" ככל הנראה יש ריכוז גבוה של לימונן. 

  • לינלול (Linalool) תרכובת ארומטית נוספת הנמצאת בשפע בקליפות הדרים. היא מצויה גם בשמנים אתריים רבים ויכולה לשמש כחומר ניקוי וטיפוח על מנת להעניק ניחוח טבעי.

  • פפטידים ציטרוסים (Citrus Peptides):  חומרים ביולוגיים בקליפות הדרים שיכולים לסייע בהרגעת העור ושיפור מראה ומרקם.

  • קטכינים (Catechins): אנטי-אוקסידנטים הנמצאים בכמויות גדולות בקליפות התפוזים ויכולים לשמש כחומר חיטוי טבעי.

  • פלבונואידים (Flavonoids): תרכובות אורגניות אשר נמצאות בקליפות הדרים ומסייעות לסילוק שומן ולניקוי כללי.


מיצוי בחומץ

על מנת למצות מהתפוזים את החומרים הפעילים שעוזרים בניקוי וחיטוי אני משתמשת בחומץ. בתהליך השרייה של שבועיים החומרים הפעילים מקליפות ההדרים עוברים לחומץ ואותו ניתן לדלל במים או להשתמש ישירות לניקוי וחיטוי. החומץ מכיל חומצה אצטית וחומרים נוספים המשמשים לניקוי, בשילוב עם חומרים מקליפות הדרים יוצא חומר ניקוי ריחני ומועשר טרפנים. חומץ מתאים לשימוש כאלטרנטיבה טבעית לחומרי ניקוי כימיים מבוססי כלור.

*יש לבדוק עמידות משטח טרם השימוש בחומץ



הכנה

בצנצנת זכוכית שמים קליפות הדרים נקיות מהפרי, מכסים בחומץ וסוגרים במקום חשוך לשבועיים.

(לפעמים מוסיפה מקל קינמון או ציפורן לתערובת).

אין כמויות או מינונים, עושה לפי העין ויוצא סבבה. לאחר שבועיים לסנן קליפות תפוזים ולהשאיר נוזל צלול, לבקבק עם תאריך ותווית מה בבקבוק או צנצנת שלכם. ניתן להשתמש בחומץ-תפוזים כמו שהוא או לדלל עם מים ושמנים אתריים.



סודה לשתייה (סודיום ביקרבונט)

סודה לשתייה מככבת אצלי בבית גם בניקיון וגם במזון. כשמשתמשים בסודה למזון חשוב שהיא תהיה ללא אלומיניום ותוספים אחרים.

לסודה יש תכונות של הסרת כתמים, נטרול ריחות וספיחת נוזלים ומשמשת לניקיון ביתי של ספות, שטיחים ומזרונים.

ערבוב סודה לשתייה וחומץ יוצרת תגובה כימית של "סתירה" (חומצה ובסיס מגיבים אחד לשני והופכים לנטרליים). התגובה נראית כמו קצף או תסיסה. התערובת יכולה לשמש לניקוי כיורים, נטרול ריחות ופתיחת סתימות.

שימוש בחומץ לניקיון ביתי

ניקוי אסלה - לפזר מעט סודה על דפנות האסלה, לרסס בחומץ-תפוזים ולשפשף עם מברשת ייעודית לאסלה.


ניקוי כיורים - לפזר מעט סודה על הכיור, לרסס עם חומץ-תפוזים לשפשף ולשטוף. אם רוצים לבצע ניטרול ריחות ניתן לשפוך סודה לשתייה על פתח הניקוז ולשפוך חומץ-תפוזים מעל, לכסות בסמרטוט רטוב ל 5-10 דקות לשטוף עם מים חמים.


ניקוי מראות וחלונות - ערבוב ⅓ כוס חומץ עם ⅔ כוס מים (ניתן להוסיף 10-20 טיפות שמן אתרי) בתוך מיכל שפריצר, לרסס ולנגב עם מטלית מיקרופייבר.


ניקוי משטחים - שימוש בתערובת מדוללת, לרסס על גבי משטח ולנגב במטלית מיקרופייבר (יעיל בעיקר למשטחי עבודה במטבח, שולחן אוכל ומשטחים המתלכלכים מהר ובשימוש יומיומי). *חשוב לוודא עמידות המשטח לחומר ניקוי בפינה קטנה טרם שימוש על כל המשטח.



לסיכום

  • לתפוזים יש מגוון שימושים בבית שלנו ושימוש בקליפות מכניס את הטבע לשגרת החיים ומסייע לנו לתרגל קיימות (ניצול מירבי של הצמח, צמצום בזבוז מזון, שימוש במשאבים קיימים).

  • חומץ וסודה לשתייה אינם מחליפים ב 100% חומרי ניקוי מבוססי כלור וכימיקלים חזקים אחרים, אך מהווים אלטרנטיבה בריאה נגישה וזולה לניקוי כללי ביתי.

  • בניקוי משטחים יש לבדוק עמידות המשטח לחומר ניקוי.

  • הפורמולה המדוללת מורכבת מ ⅓ חומץ-תפוזים ו ⅔ מים מסוננים. שמנים אתריים הם אופציונליים (10-20 טיפות) והמועדפים עליי הם לימון, תפוז, עץ התה ואקליפטוס.




רוצים לקבל עדכונים על תוכן דומה? הירשמו בתחתית העמוד

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page