Angi msyakl

29 ינו 20235 דקות

הכנת מקל מרווה - חיבור לטבע ומדריך DIY


 
תרבויות רבות משלבות מרווה בחליטות צמחים, בתיבול מזון וברפואה מסורתית לאורך מאות שנים. תכונות של חיטוי והקלה על כאבי גרון, הפחתת מתח, הקלה על גזים וכאבי ווסת הופכים את המרווה לצמח אהוב על רבים. המרווה משמשת גם בטקסי פולחן וטיהור - אז איך מכינים מקל מרווה?

תוכן

  • רקע כללי

  • חליטת מרווה

  • שמן אתרי מרווה

  • שימוש בטקסים

  • מהו מקל מרווה

  • קטיף מרווה והכנת מקל

  • ייבוש מקל מרווה

  • שימוש ראשון

  • מרווה - שימושים נוספים

מרווה (Salvia) היא סוג צמחים ממשפחת השפתניים. הסוג כולל 1,049 מינים ו-78 תת-מינים ביניהם מרווה רפואית ומרווה משולשת שנפוצים בשימוש עממי, ומיני מרווה פחות נפוצים כמו מרווה דיווינורום (שם מדעי: Salvia divinorum) הגדלה במקסיקו ונפוצה בשימוש שאמני בזכות תכונות הלוצגניות של מין זה.


 
צמח המרווה קל לגידול בכל עציץ ונפוץ כצמח בר במקומות רבים בעולם. בארץ ניתן למצוא מרווה גדלה בר בהרי ירושלים, הרי הכרמל ובגינות ציבוריות שהמרווה "השתלטה" עליהם. ריח המרווה בפריחה נעים ולכן הוא אחד הצמחים החביבים עליי לגידול באדניות ביתי.

חליטת מרווה

זהו השימוש הנפוץ ביותר לצמח המרווה בזכות הזמינות של הצמח וקלות ההכנה שלו. 2-3 עלים טריים או כפית של עלים יבשים מספיקים להכנת כוס תה חמה ומרירה שמקלה על כאבי בטן, עוויתות וגזים, כאבי ווסת וכבדות של מערכת העיכול, מסייעת בריפוי דלקות גרון ודלקות באופן כללי (בזכות תכונות אנטי דלקתיות של חומרים פעילים בצמח). מחקרים עדכניים בתחום הסכרת מראים שיפור ואיזון ברמות הסוכר בדם לחולים שצרכו חליטת מרווה.


 
שמן אתרי מרווה

נמצא בשימוש אצל מטפלים ובקוסמטיקה טבעית. יש לשים לב למינים השונים מהם מפיקים שמן אתרי ולדעת מה האזהרות והשימושים של כל שמן.
 
שמן אתרי מרווה רפואית (Salvia officinalis) בעל ריח חזק ומרוכז ומתאים לשימוש בפורמולות בכמות מזערית או בפורמולות להדפה, ואילו שמן אתרי מרווה מרושתת (Salvia sclarea) בעל ריח עדין ונפוץ בשימוש במוצרים קוסמטיים כמו שמן עיסוי וקרם פנים. לכל שמן אתרי תכונות משלו, לכן בשילוב שמנים אתריים ביומיום כדאי להתייעץ עם מי שעבר הסמכה לכך, כדוגמת מטפלים וארומתרפיסטים מוסמכים.

מימין- מרווה מרושתת, משמאל מרווה רפואית. שמן אתרי מרווה

שימוש בטקסים ולטיהור אנרגטי

השימוש במרווה נפוץ בטקסים שמאניים ודתיים ומשמשת לטיהור אווירה וניקוי אנרגטי. ניתן להשתמש במרווה יבשה לבדה או כחלק מתערובת צמחים וקטורות בתוך קופלרה. הדלקת מקל מרווה נוחה יותר לשימוש ומתאימה לשימוש תדיר ויומיומי גם למי שלא מתעסק בצמחים, קטורות ושרפים.
 
אני אישית אוהבת את השימוש בקופלרה כי זה חלק מטקס שלם של טיהור שאני עושה אחת לחודש- חודשיים, הטקס כולל הדלקת גחל ושרפים לניקוי אנרגטי בשילוב צמחי מרפא ביניהם מרווה. את הקופלרה אני מחזיקה בשתי ידיים ומסתובבת סביב הבית תוך דקלום מילים טובות וזימון דברים חיוביים. בסיום הטקס אני מרגישה נקייה וגמורה מעייפות.
 
עם כל האהבה שלי לקופלרה ולטקסיות, לפעמים פשוט בא לי להדליק מקל מרווה בלי יותר מדיי התעסקות.
 

מקל מרווה, קופלרה ועלי מרווה לשימוש בטקס טיהור.


 
מהו מקל מרווה?
 
מקל מרווה מורכב מענפי מרווה שנקטפו עם העלים, לופפו יחדיו בחוט ונתלו לייבוש והתנדפות איטית של הנוזלים בצמחים, על מנת לאפשר הדלקה של המקל לצורכי טיהור ולשימוש בטקסים או שימוש יומיומי.

מקל מרווה לבנה מלופף בחוט לבן


 
מקל מרווה קלאסי מורכב מענפים ועלים של מרווה לבנה ומלופף בחוט לבן/ אדום ומיוחסות לו תכונת של ניקוי הישן, טיהור אנרגטי של חולי ושליליות וזימון אנרגיות טובות ומרפאות.


 
אני אוהבת לשלב במקל מרווה שלי מספר זנים של מרווה יחד עם צמחים נוספים כמו לוונדר ורוזמרין, וענפי צמחים שגידלתי וייבשתי כדוגמת זעתר וזוטא לבנה. אבחר בצמחים שנעימים לי וכאלו שיש להם תכונות אנרגטיות של ניקוי, טיהור ואלו ש"מדברים אליי" מבחינת התדר שהם מכניסים.
 


איך לקטוף את המרווה - כוונה, חיתוך, כמות ואורך


 
אני אוהבת לטייל בטבע וללקט צמחים מתוך הסביבה הטבעית שלהם. צמח הגדל תחת האוויר הפתוח, מקבל את קרני השמש ומי הגשם וברכה של אמא אדמה מעניק תחושה אנרגטית טבעית יותר מאשר צמח שגדל בחממות מעשי ידי אדם, לא משנה כמה אותו אדם מעניק אהבה, תשומת לב והשקעה לצמח.

  • כוונה :
     
    חשוב לצאת לטבע עם כוונה ברורה של סוג הצמח אותו אלקט, כמות הענפים בכל מקל מרווה וכמות המקלות הסופית אותה ארצה להכין. לקחת מהטבע יותר ממה שאנו צריכים גורם לבזבוז משאבים וניצול שמכלה את הטבע. בדרך כלל אכין כמות שתספיק לי ל4-6 מקלות מרווה. אין צורך להכין "סטוקים" וחשוב לי שהצמח בו אשתמש יהיה טרי - עד שנה מיום הליקוט.
     

  • עונת הליקוט :
     
    יש לי העדפה ללקט צמחים לאחר תקופת הפריחה שלהם, על מנת לתת לצמח לפרוח ולסיים את מעגל ההתחדשות של פריחה-האבקה-נבילת פרחים. עונת הפריחה של המרווה היא בין הקיץ לסתיו. אצא ללקט מרווה לקראת סוף הסתיו (אוקטובר) ואדאג ללקט כמות שתספיק לי לשימוש אישי של שנה + כמה ספיירים לחלוקה, מארזי מתנה או רכישה מהחנות.
     

  • צורת חיתוך ואורך :
     
    את הצמחים אני חותכת עם מזמרה בצורה אלכסונית. אורך הענף אותו אבחר לקטוף הוא 15-20 ס"מ.
     

  • לדבר לצמח ולבקש רשות : לפני החיתוך עם המזמרה חשוב לי לדבר עם הצמח ולהסביר לו מה המטרה עבורה הוא נקטף, וגם לבקש ממנו רשות; בין אם זה צמח למאכל, לחליטה, לקטורת או לסבון.
     

  • שהייה בטבע :
     
    לאחר הליקוט יש בי רצון להמשיך ולשהות בטבע, זה עוזר לי להתחבר עם האנרגיה של הצמחים ולהודות לטבע על השפע שהוא מעניק לנו.
     

מרווה בטבע


 
איך לייבש את המרווה - הכנה, תלייה ושימוש ראשון

לאחר הקטיף אשטוף את הצמחים במים ואפרוס אותם לייבוש על משטח נקי. הניקוי במים הוא לא חובה אך בשבילי הוא סוג של טקס להכין את המרווה (ושאר הצמחים שיאוחדו למקל) ל"שלב הבא" ולתפקידם כמקל טיהור אנרגטי. אם מלקטים בצידי הדרך וקרוב לכביש ופיח, שטיפה במים מורידה חלק מהאבק המצטבר על הצמחים.
 


 

  • הכנה:
     
    כאשר הצמחים נקיים ויבשים אכין מהם את מקל המרווה. אצלי מככבים מספר זני מרווה בשילוב צמחים נוספים. חשוב שכל הצמחים יהיו מליקוט טרי (ניתן ללקט במרווח של יממה עד שלושה ימים בין צמחים שונים). את המקל אתחיל לבנות מהמרכז כלפי חוץ, כשבמרכז אבחר בענפים הארוכים יותר וסביבם ענפים קצרים. אציב אותם ככה שבסיס המקל (החלק החתוך באלכסון) יהיה נקודת האפס - כל הענפים מיושרים לקו זה ומשם מתחילים לקשור וללפף את מקל המרווה.

ענפי צמח קטומים באלכסון ומיושרים לאותו קו

  • חוט למקל מרווה:
     
    החוט שאבחר יהיה גם חוט התלייה לתקופת הייבוש.
     
    אבחר בחוט לבן פשוט או חוט כותנה עבה. חשוב לבחור חוט מסיב כמה שיותר טבעי שיתחבר אנרגטית עם הצמח (מקל וחוט מהטבע); סיב סינטטי מסריח בבעירה, נשרף מהר ומזרז התפרקות המקל.
     
    אתחיל מקשר לולאה בתחילת החוט, לתוך לולאה זו אכניס את בסיס מקל המרווה ואצמצם לולאה עד הידוק מלא סבוב הבסיס.


 
בשלב זה יש "זנב" חוט משוחרר, לולאה סביב הצמחים וחוט חופשי לליפוף. אתחיל את הליפוף תוך הצמדה של הענפים עד כמה שניתן - בתום תקופת הייבוש הצמח יאבד מהנפחו וחוט משוחרר מדיי = מקל מתפרק.
 
מבחינת כיוון ליפוף וצורה נכונה - אין הוראות חדש משמעיות, אני מעדיפה ללפף עד קודקוד המקל ואז לחזור אחורה עם הליפוף עד לבסיס, שם לקשור קשר לולאה נוסף, לחזק בקשר רגיל ולהותיר חוט עבור קשירה בתלייה.
 

מקל מרווה מלופף בחוט לבן

  • תלייה וייבוש
     
    את מקלות המרווה אתלה הפוך מהבסיס (כשהחלק החתוך פונה כלפי מעלה) במקום מאוורר, לתקופה של 4-6 שבועות. תקופת ייבוש משתנה בין עונה לעונה (בעונות חמות נוזלים מתאדים מהר יותר), בין אזורים שונים בארץ (בירושלים צמחים מתייבשים מהר לעומת מישור החוף) ובעובי המקל לפי כמות הענפים.
     
    ייבוש חלקי יגרום לקושי בבעירה בגלל הימצאות נוזלים בצמח.
     

מקלות מרווה תלויים לייבוש

  • שימוש ראשון
     
    בשימוש ראשון של מקל מרווה אני אוהבת להודות לצמחים ולעשות מדיטציה קטנה לפני, להכניס כוונה לשימוש שלי במקל הזה לתקופה הקרובה ואז להדליק אותו ולעבור איתו ברחבי כל הבית בצורה מעגלית כאשר חלונות הבית פתוחים.



 
שימושים נוספים למרווה אצלי בבית

העלים שנותרים מהכנת מקלות מרווה משמשים בתערובת הצמחים למלח אמבט הדס
 
עלים וענפים מוכנסים לשמן תשרית מהם אני מכינה סבונים שונים כמו סבון פריחת הלימון, ואפשר להכין מהם מרתח לשימוש בפאזה מימית של סבונים.

    390
    5